Guide til problemløsning
Denne side er til dig, der skal til at deltage i kvote 2-prøven online.
Herunder kan du finde svar på problemer eller spørgsmål, der kan opstå under opsætningen af kvote 2-prøven eller under selve kvote 2-prøven.
Jeg kan ikke logge på kvote 2-websitet med KU-brugernavn og adgangskode
Har du problemer med at logge ind med dit KU-brugernavn, kan du ringe til KU-IT Support. De svarer på spørgsmål om loginproblemer. Ring 35 32 32 32.
Kan jeg bruge Linux til at tage kvote 2-prøven?
Ja, du kan godt bruge Linux til at deltage i kvote 2-prøven.
Systemtjekket kører langsomt
Kører dit systemtjek meget langsomt?
Prøv at tjekke om din internetforbindelse er stabil. Hvis ikke, kan det være grunden. Hvis du har mulighed for at sætte ethernetkabel direkte fra din router til computeren kan det hjælpe.
Hvis du bruger VPN, så tjek at du har husket at slå den fra.
Kan jeg bruge mobildata til netforbindelse?
Vi anbefaler ikke, at du ikke bruger mobildata under kvote 2-prøven. Mobildata er ikke egnet til kontinuerlig video feed (overvågning af din deltagelse).
Ved at bruge mobildata risikerer du, at forbindelsen er dårlig under prøven.
Du er selv ansvarlig for tab af videoovervågning, som kan medføre mistanke om snyd.
Hvilket billed-id skal jeg tage et billede af?
Du skal huske dit billed-ID, når du deltager i kvote 2-prøven. Reglerne gælder både for fysisk- og online deltagelse
- Vi accepterer kun pas, kørekort og opholdskort som billed-ID.
- Kørekort må gerne være på mobiltelefon.
- Vi accepterer udløbet billed-ID, hvis billedet er vellignende og navnet korrekt.
Jeg har problemer med skærmdeling på Big Sur, Darwin version (MAC)
Du kan prøve at løse det ved at følge vejledningen her: https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh11848/11.0/mac/11.0.
Når du har tilladt skærmdeling på din computer, skal du muligvis genstarte ITX Flex Remote.
Hvordan får jeg en adgangskode til mit KU-brugernavn?
Du kan oprette en adgangskode ved at logge på Mit KU med dit KU-Brugernavn.
Du skal vælge ”Det er første gang, jeg logger på Mit KU”, også selvom du tidligere har været logget på med NemID.
Jeg har problemer med opdatering til ITX Flex Remote
Du kan prøve at lukke ITX Flex Remote og åbne det igen. Det hjælper nogle gange.
Hvis det ikke hjælper, kan du også downloade opdateringen direkte fra linket på https://kv2.ku.dk. Husk at lukke ITX Flex Remote, før du henter og installerer fra linket.
ITX Flex Remote tager lang tid om at åbne eller kører langsomt
Antivirusprogrammer som Windows Defender kan gøre ITX Flex Remote langsommere. Det kan derfor være nødvendigt at have tålmodighed.
Hvis problemet forsætter, kan du kontakte KU-IT Support på 35 32 32 32 for yderligere hjælp.
Min mikrofon virker ikke eller bliver ikke fundet
Registrerer systemtjekket ikke, at der er lyd? Prøv at sige noget, fx "Hallo". Måske er der så stille i rummet, så den ikke opfanger lyd, medmindre du siger noget.
Bliver din mikrofon ikke fundet i systemtjekket, kan det skyldes, at den ikke er tilsluttet korrekt, eller at den bliver brugt af et andet program. Start derfor med at tjekke det.
Hvis problemet forsætter, kan du kontakte KU-IT Support på tlf. 35 32 32 32 for yderligere hjælp.
Mit webkamera bliver ikke fundet
Det kan skyldes, at det ikke er tilsluttet korrekt, eller at det bliver brugt af et andet program. Start derfor med at tjekke det
Hvis problemet forsætter, kan du kontakte KU-IT Support på 35 32 32 32 for yderligere hjælp.
Jeg er blevet syg til kvote 2-prøven/interview
Hvis du bliver syg den dag, du skal til kvote 2-prøve eller interview, skal du:
- klikke på sygemeldingsknappen under ”Kvote 2" i menuen på Mit KU.
- holde øje med Mit KU. Du får en ny tid i løbet af et par dage.
Jeg kan ikke få min MAC til at læse teksten højt for mig
Du kan benytte den indbyggede talefunktion i MAC. Du finder en vejledning her: https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh27448/10.15/mac/10.15. Husk vælge den rigtige macOS-version øverst.
Du bør hente en engelsk stemme til oplæsning af de engelske tekster.
Må jeg tage hovedtelefoner på undervejs?
Nej, vi skal kunne høre, hvad du hører. Du må derfor ikke have høretelefoner på.
Må jeg spise og drikke under prøven/interview?
Det er helt ok. Det må du gerne, hvis du ikke skal gå ud af kameravinklen for at hente det, eller at andre kommer med det til dig.
Jeg mener, der er en fejl i en opgave
Hvis du mener, at der er fejl i opgaven, skal du give det svar, du mener, er tættest på det rigtige svar og gå videre.
Alle opgaver er blevet testet og afprøvet. Hvis det mod forventning viser sig, at der er fejl i opgaven, vil den udgå af resultatberegningen.
Kan jeg få minuspoint i prøven?
Du kan ikke få minuspoint i prøven. Det vil sige, at det er bedre at forsøge at svare end at undgå at svare, fordi du er bange for at svare forkert.
Må jeg bruge andre hjælpemidler end papir og blyant f.eks. lommeregner?
Nej de eneste hjælpemidler, der er tilladte, er blankt papir og blyant.
ITX Flex Remote stopper med at virke
Det kan skyldes dårlig eller ustabil internetforbindelse. Det er bedst at bruge en kablet forbindelse, og vi anbefaler en uploadhastighed på minimum 1 MB pr. sekund.
Uploadhastigheden er fra dig til vores servere i København. Du kan teste din uploadhastighed til København på https://www.speedtest.net ved at vælge en server i København. Du skal dog være opmærksom på, at det er øjebliksbillede, når du tester, og at hastigheden kan variere.
Det kan også skyldes, at der er slået en VPN (Virtual Private Network) til. Hvis det er tilfældet, bør du slå VPN’en fra.
Hvis problemet forsætter, kan du kontakte KU-IT Support på tlf. 35 32 32 32 for yderligere hjælp.
Jeg kan ikke kopiere teksten ind i tekstfeltet på min MAC
Du kan prøve at markere teksten i tekstbehandlingsprogrammet, og derefter trække den ind i tekstfeltet. ”Drag and drop”, ligesom når du flytter en fil.
Må jeg rejse mig og gå på toilettet undervejs?
Det er ikke tilladt at forlade kameravinklen under prøven/interviewet.
Hvordan afslutter jeg prøven?
Du kan afslutte prøven ved at gå tilbage til oversigten og klikke på linket ”Afslut”. Herefter kan du også afslutte ITX Flex Remote.
Må jeg læse spørgsmålene højt?
Nej, der kan være andre, som kan høre dem, og du skal selv besvare spørgsmålene.
Der er flere opgaver, end I har oplyst
Dit opgavesæt består af 65-70 opgaver, som hver indeholder mellem 1-9 spørgsmål. I oversigten kan det se ud som om, at der er flere opgaver, fordi nogle af opgaverne fylder flere sider.
Kan jeg få ekstra tid, fordi jeg har taget fejl af tidspunktet f.eks. på grund af tidszone?
Det er dit eget ansvar at tage højde for dit starttidspunkt og dermed også tidsforskel på tværs af tidszoner. Der kan ikke tilkendes ekstra tid.